12.5.16

Hälsohetsen

Skrev detta på min facebook och tänkte att jag skulle publicera det här också och få igång bloggen igen!

"Jag sitter och funderar på hur hälsohetsen finns i mitt liv. För det gör den faktiskt, även om jag tidigare har tänkt att jag är fri från sånt eftersom jag är smal och inte räknar kalorier.
Häromdagen tog jag upp två kanelbullar ur frysen. Såna där köpta färdigbullar (ja, de är veganska, e-ämnen istället för smör osv) som jag tänkte äta till mellanmål. Medan jag satte på ugnen skämdes jag lite, för tänk vad mycket vitt mjöl jag får i mig nu. Vitt mjöl. Sockret och kemikalierna bekymrade mig inte, det var mjölet som störde. Inte för att jag inte tål mjöl, eller tycker mig må dåligt av det, men gluten är ju skadligt! Det vet man ju.
Jag skäms när jag äter pasta. Jag tycker att jag äter pasta för ofta, för pasta är dåligt eftersom det är gjort på mjöl och innehåller gluten som förstör kroppen och sinkar hjärnan. Har jag hört.
Jag skulle inte gärna instagramma min frukost. Mackor, mackor, mackor och lite te. Det är inget att skryta om. Inget att visa upp. Ibland äter jag soyghurt på morgonen och då känner jag mig lite duktigare. Visst är det socker i och konstiga ämnen som jag inte brytt mig om att läsa på förpackningen. Men det blir i alla fall färre mackor och mindre vitt mjöl.
Den perfekta måltiden enligt mig (?) innehåller ingenting med gluten. Sallad, grönsaker, protein, fett. Jag har en lchf-röst i mitt huvud.
Mina smoothies är inte bra nog. De innehåller bara frukt, som innehåller en massa socker. Så där kom sockernojjan? Jodå.
Jag måste äta mer grönsaker! Morötterna förmultnar i kylen medan jag käkar pastasås. Frysta bönor och stekta tomater är inte nog! Jag måste äta mer varierat. Varför äter jag inte upp mina grönkålsbiffar istället för sojashnitzel? Paprika, zucchini, aubergine, det duger inte - jag måste äta fler grönsaker!
Nog finns det hälsohets i mitt huvud också. Och då har jag bara pratat om mat. I kommande avsnitt : Varför tränar jag inte mer? Varför tänker jag inte mer positivt? Varför är jag inte tillräckligt social? Varför litar jag inte på att livet är meningsfullt och styrt av en god högre makt? Varför grubblar jag på detta istället för att njuta av livet? Kan man få cancer av att grubbla?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar